onbeperkt genieten! - toegankelijkheid
Theater- en concertbezoek zou voor iedereen mogelijk en vooral ook prettig moeten zijn. Daarom doen wij ons best om het bezoek aan onze podia voor personen met zowel zichtbare als onzichtbare beperkingen zo goed mogelijk in te richten. Op deze pagina vind je informatie over verschillende voorzieningen en mogelijkheden.
prikkelarme ontvangst
Een theaterbezoek kan soms veel prikkels met zich meebrengen, vooral voor mensen die gevoelig zijn voor prikkels. We denken graag met je mee en kunnen in overleg een rustige ruimte beschikbaar stellen waar je vooraf, tijdens de pauze en na afloop terecht kunt. Als je hiervan gebruik wilt maken of andere vragen hebt over prikkelarm theaterbezoek, laat het ons dan weten. Je kunt ons tot uiterlijk een week voor je bezoek bereiken via een mailtje naar kassa@sedv.nl. We helpen je graag!
zitplaatsen in de zaal tijdens sta-concerten
Bij vrijwel alle programma’s zijn er zitplaatsen aanwezig. Bij de sta-concerten in de concertzaal zijn er zitplaatsen op het amphi en, afhankelijk van de zaalbezetting, op de eerste balkons.
lift
In zowel de Stadsschouwburg als Concertgebouw De Vereeniging is er een lift aanwezig. Let op: deze gaat niet tot het tweede balkon.
slecht ter been
Onze medewerkers staan altijd klaar om bezoekers die minder goed ter been zijn te helpen, bijvoorbeeld met het gebruik van de liften.
plaatsen voor rolstoelgebruikers
Stadsschouwburg Nijmegen en Concertgebouw De Vereeniging zijn rolstoeltoegankelijk. Beide panden zijn ruim opgezet en hebben een personenlift. Op deze pagina lees je meer over de toegankelijkheid van ons gebouw, zodat je je bezoek goed kunt voorbereiden.
Bij je voorstellings- en concertbezoek kun je onze medewerkers aanspreken zodat je naar de juiste locatie verwezen of begeleid kunt worden.
Rolstoelplaatsen, voor zowel Stadsschouwburg Nijmegen als Concertgebouw De Vereeniging, kun je (uitsluitend) telefonisch bestellen. Bel hiervoor de kassa: 024 – 3 22 11 00 (wo t/m za 11.00 - 15.00 uur).
rollator
Mocht je gebruik maken van een rollator: deze mag niet in de theaterzaal of concertzaal blijven staan tijdens de voorstelling of het concert. Je kunt de rollator wel gebruiken om naar je stoel te lopen. Een begeleider kan de rollator vervolgens buiten de zaal plaatsen. Als je zonder begeleider komt kun je een van onze medewerkers om assistentie vragen.
voorzieningen voor slechthorende personen
Wij beschikken over persoonlijke ringleidingen die gebruikt kunnen worden i.c.m. de meest gangbare hoorstoestellen. Bezoekers die hiervan gebruik willen maken kunnen de persoonlijke ringleiding/lusje om hun nek hangen. Het gehoorapparaat van de bezoeker kan met dit lusje communiceren via de spoelstand.
In plaats van een lusje kan de bezoeker ook gebruik maken van een koptelefoon. In zowel Stadsschouwburg als in De Vereeniging zijn tien koptelefoons en vijf lusjes beschikbaar. Deze zijn aan de kassa te verkrijgen voorafgaand aan de voorstelling. Na afloop kun je de apparatuur weer inleveren bij de kassa.
Er is geen klassieke ringleiding meer in de zaal. Deze veroorzaakte in het verleden te veel storing op andere apparatuur die tijdens voorstellingen werd gebruikt.
programma's voor dove en slechthorende personen
Ben je doof of slechthorend? Door de inzet van NGT tolken en schrijftolken maken we de volgende voorstellingen toegankelijk:
- Op 29 oktober is er een schrijftolk aanwezig bij de toneelvoorstelling Antigone van Het Nationale Theater.
- Op zondag 30 maart is er een Nederlandse Gebarentaal (NGT) tolk en schrijftolk aanwezig bij de matineevoorstelling van de musical Saturday Night Fever.
De NGT-tolk staat bij de voorstelling op het toneel en ondersteunt de handeling met gebaren. De schrijftolk zorgt ervoor dat je kunt meelezen op een eigen scherm. Een soort ondertiteling zoals je die van televisie kent.
Tickets voor doven en slechthorenden kunnen worden besteld door een mail te sturen naar kassa@sedv.nl Vermeld hierin je naam, adres, woonplaats, het aantal kaarten en wat voor tolk je nodig hebt: een schrijftolk of NGT tolk.
hulphond
Een officieel getrainde hulphond (zoals een blindengeleidehond) mag mee naar het concert of de voorstelling. We vinden het fijn als je ons van tevoren op de hoogte stelt via een mail aan kassa@sedv.nl.
programma’s voor blinde en slechtziende personen
In samenwerking met Komt het Zien zijn er programma’s met audiodescriptie door een blindentolk:
- De Notenkraker (6+) - Introdans op 22 januari 2025
- Elisabeth de musical, op 13 april 2025
- Plien & Bianca - Harrekidee! op 9 mei 2025
Dankzij de live audiodescriptie en speciale meet & feel inleiding kun je alles volgen. Via een koptelefoon hoor je de audiobeschrijving van onze blindentolken en mis je niets. Zo is theater leuk voor iedereen, óók als je minder of niets ziet. Neem telefonisch contact op met onze kassa (024-3 22 11 00 van woensdag t/m zaterdag van 11 tot 15 uur), zodat we in overleg de meest geschikte plek in de zaal voor je kunnen uitzoeken en reserveren.
onzichtbare beperking
Heb je een onzichtbare beperking, waardoor je extra steun, hulp of wat meer tijd nodig hebt? Laat het ons weten voorafgaand aan je bezoek. Onze medewerkers zullen je dan, waar nodig, begeleiden.
lichtshows en gebruik stroboscoop
Soms wordt er in een voorstelling of concert gebruik gemaakt van een stroboscoop of andere lichteffecten, zoals felle lichten of lichtflitsen. Om je goed te informeren, vermelden we dit altijd op onze website bij de betreffende voorstelling of concert. Daarnaast sturen we een servicebericht naar iedereen die tickets heeft gekocht. Zo kunnen personen met epilepsie of een andere lichtgevoeligheid hier rekening mee houden.
be my guest: ontmoeten en gezelligheid
Voor theater- en concertliefhebbers die geen mensen in de omgeving hebben om samen een voorstelling mee te bezoeken is er het initiatief be my guest. Schuif aan bij de gesprekstafel, ontmoet anderen en praat gezellig na over de voorstelling of het concert dat je bezoekt. Klik hier voor meer info en data van be my guest-voorstellingen.
vragen?
Mocht je aanvullende vragen hebben, neem dan contact op met onze kassamedewerkers, per email: kassa@sedv.nl of telefonisch via nr. 024 3 22 11 00 (wo t/m za van 11.00 - 15.00 uur).