onbeperkt genieten! - toegankelijkheid

Theater- en concertbezoek zou voor iedereen mogelijk en vooral ook prettig moeten zijn. Daarom doen wij ons best om het bezoek aan onze podia voor personen met zowel zichtbare als onzichtbare beperkingen zo goed mogelijk in te richten. Op deze pagina vind je informatie over verschillende voorzieningen en mogelijkheden.  

zitplaatsen in de zaal tijdens sta-concerten

Bij vrijwel alle programma’s zijn er zitplaatsen aanwezig. Bij de sta-concerten in de concertzaal zijn er zitplaatsen op het amphi en, afhankelijk van de zaalbezetting, op de eerste balkons. 

lift 

In zowel de Stadsschouwburg als Concertgebouw De Vereeniging is er een lift aanwezig. Let op: deze gaat niet tot het tweede balkon. 

slecht ter been 

Onze medewerkers staan altijd klaar om bezoekers die minder goed ter been zijn te helpen, bijvoorbeeld met het gebruik van de liften. 

plaatsen voor rolstoelgebruikers 

Stadsschouwburg Nijmegen en Concertgebouw De Vereeniging zijn rolstoeltoegankelijk. Beide panden zijn ruim opgezet en hebben een personenlift. Op deze pagina lees je meer over de toegankelijkheid van ons gebouw, zodat je je bezoek goed kunt voorbereiden. 
 
Bij je voorstellings- en concertbezoek kun je onze medewerkers aanspreken zodat je naar de juiste locatie verwezen of begeleid kunt worden. 
 
Rolstoelplaatsen, voor zowel Stadsschouwburg Nijmegen als Concertgebouw De Vereeniging, kun je (uitsluitend) telefonisch bestellen. Bel hiervoor de kassa: 024 – 3 22 11 00 (wo t/m za 11.00 - 15.00 uur). 

rollator

Mocht je gebruik maken van een rollator: deze mag niet in de theaterzaal of concertzaal blijven staan tijdens de voorstelling of het concert. Je kunt de rollator wel gebruiken om naar je stoel te lopen. Een begeleider kan de rollator vervolgens buiten de zaal plaatsen. Als je zonder begeleider komt kun je een van onze medewerkers om assistentie vragen. 

voorzieningen voor slechthorende personen 

Wij beschikken over persoonlijke ringleidingen. Bezoekers die hiervan gebruik willen maken kunnen de persoonlijke ringleiding/lusje om hun nek hangen. Het gehoorapparaat van de bezoeker kan met dit lusje communiceren via de spoelstand. 
 
In plaats van een lusje kan de bezoeker ook gebruik maken van een koptelefoon. In zowel Stadsschouwburg als in De Vereeniging zijn tien koptelefoons en vijf lusjes beschikbaar. Deze zijn aan de kassa te verkrijgen voorafgaand aan de voorstelling. 
 
Er is geen klassieke ringleiding meer in de zaal. Deze veroorzaakte in het verleden te veel storing op andere apparatuur die tijdens voorstellingen werd gebruikt. 

programma's voor dove en slechthorende personen

Ben je doof of slechthorend? Door de inzet van NGT tolken en schrijftolken maken we de volgende  voorstellingen toegankelijk:

De NGT-tolk staat bij de voorstelling op het toneel en ondersteunt de handeling met gebaren. De schrijftolk zorgt ervoor dat je kunt meelezen op een eigen scherm. Een soort ondertiteling zoals je die van televisie kent.

Tickets voor doven en slechthorenden kunnen worden besteld door een mail te sturen naar kassa@sedv.nl Vermeld hierin je naam, adres, woonplaats, het aantal kaarten en wat voor tolk je nodig hebt: een schrijftolk of NGT tolk.

hulphond  

Een officieel getrainde hulphond (zoals een blindengeleidehond) mag mee naar het concert of de voorstelling. We vinden het fijn als je ons van tevoren op de hoogte stelt via een mail aan kassa@sedv.nl

programma’s voor blinde en slechtziende personen 

In samenwerking met Komt het Zien zijn er programma’s met audiodescriptie door een blindentolk: 

Dankzij de live audiodescriptie en speciale meet & feel inleiding kun je alles volgen. Via een koptelefoon hoor je de audiobeschrijving van onze blindentolken en mis je niets. Zo is theater leuk voor iedereen, óók als je minder of niets ziet. Neem telefonisch contact op met onze kassa (024-3 22 11 00 van woensdag t/m zaterdag van 11 tot 15 uur), zodat we in overleg de meest geschikte plek in de zaal voor je kunnen uitzoeken en reserveren.

be my guest: ontmoeten en gezelligheid

Voor theater- en concertliefhebbers die geen mensen in de omgeving hebben om samen een voorstelling mee te bezoeken is er het initiatief be my guest. Schuif aan bij de gesprekstafel, ontmoet anderen en praat gezellig na over de voorstelling of het concert dat je bezoekt. Klik hier voor meer info en data van be my guest-voorstellingen. 

onzichtbare beperking

Heb je een onzichtbare beperking, waardoor je extra steun, hulp of wat meer tijd nodig hebt? Laat het ons weten voorafgaand aan je bezoek. Onze medewerkers zullen je dan, waar nodig, begeleiden. 

lichtshows en gebruik stroboscoop 

Het kan voorkomen dat in een voorstelling of concert gebruik gemaakt wordt van een stroboscoop of ander fel licht/lichtflitsen. We vermelden dit op onze website bij de betreffende voorstelling of concert en in het servicebericht dat we voorafgaand aan de betreffende kaartkopers mailen. Personen met epilepsie of een andere lichtgevoeligheid kunnen hiermee rekening houden. 

prikkelarme ontvangst 

We zijn ons ervan bewust dat een theaterbezoek een avond met veel prikkels kan zijn, en dat mensen met een hoge prikkelgevoeligheid dit als drempel ervaren om ons te bezoeken. Daarom denken we na over de mogelijkheden om voor deze mensen een bezoek aan onze zalen zo prettig mogelijk te maken. Als je hiervan gebruik wilt maken kun je contact met ons opnemen (graag ruim van tevoren), dan kijken we samen naar wat er mogelijk is. 

vragen? 

Mocht je aanvullende vragen hebben, neem dan contact op met onze kassamedewerkers, per email: kassa@sedv.nl of telefonisch via nr. 024 3 22 11 00 (wo t/m za van 11.00 - 15.00 uur).