Piano Biënnale: dagticket 5 april

Met o.a. Thomas Beijer, Ramon van Engelenhoven en Matteo Myderwyk
za 5 apr ’25 18:00
za 5 apr ’25
18:00

Dompel je onder in de wereld van de toetsen tijdens de Piano Biënnale, van 28 maart t/m 6 april in Arnhem en Nijmegen. Klassiek, jazz, wereldmuziek, neoklassiek, andere kunstvormen, het is er allemaal. Koop een dagticket en laat je verrassen door de vele klanken en kleuren van de piano.

 

  • ticketverkoop start 11 december om 10:00 uur

Piano Biënnale - 5 april

De neoklassieke pianomuziek van pianisten-componisten als Ludovico Einaudi, Yiruma, Joep Beving, Hauschka, Hania Rani is de afgelopen tien jaar uitgegroeid tot een fenomeen dat omarmd is door vele pianisten en een groot publiek. Deze avond staat grotendeels in het teken van deze Sound Weavers, geluidswevers, zoals ze al eens genoemd werden in een documentaire. Het is een geuzennaam, want wie geniet er nu niet van die heerlijke muziek die je meevoert naar zorgeloze gedachten.

Toch is het niet nieuw. Frédéric Chopin en vooral Erik Satie deden het eigenlijk niet veel anders. Satie ging zelfs nog verder; hij schreef bewust muziek die bedoeld was als achtergrond om op weg te dromen, musique d’ameublement. En ook zijn Gymnopédies en Gnossiènnes zijn ondanks hun geniale en destijds vernieuwende eenvoud werken die in het rijtje van de muziek van de genoemde huidige generatie pianisten-componisten passen. Muziek om inderdaad ‘lekker op weg te dromen’.

De avond begint daarom met het warme bad van de Gymnopédies en Gnossiènnes, gespeeld door pianist Ramon van Engelenhoven. Vervolgens laat Thomas Beijer een geheel andere kant van deze geniale Fransman horen: de absurdistische, Dadaïstische Satie met werken als Trois morceaux en forme de poire, Le poisson rêveur en de Véritables Préludes flasques (pour un chien). Tenslotte brengt Matteo Mijderwijk, een van de Nederlandse kopstukken onder de neoklassieke pianisten, zijn workshop van gisteren in de praktijk en neemt hij ons weer mee naar dromerigere oorden. Een weldadige afsluiting van een even sfeervolle als informele avond waarop alle zalen van De Vereeniging in het teken staan van deze prachtige ontspannen muziek. 

Jong Talent

Met onder meer de winnaar van de Willem Mulderprijs, en Jong Talent uit het Conservatorium van Amsterdam. Binnenkort maken we het programma bekend. 

De mooiste Satie door Ramon van Engelenhoven

Erik Satie werd in zijn eigen tijd beschouwd als een excentriek componist en pianist. Hij verdiende in eerste instantie de kost als barpianist, maar viel al snel op door zijn bijzondere composities. Zijn vroege werken zoals de Gymnopédies en Gnossiènnes zou hij gebaseerd hebben op oud Grieks gedachtegoed. Tegenwoordig behoren juist deze werken tot de ‘tophits’ van Satie. Typische meditatiemuziek en een groot voorbeeld voor vele hedendaagse neoklassieke pianisten/componisten.

meer info

Ramon van Engelenhoven heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een van de belangrijkste pianisten van de jongste generatie klavierhelden. Hij was de eerste pianist die de Grand Prix Youri Egorov kreeg tijdens het Youn Pianist Foundation Concours en hij won de publieksprijs als finalist van het Dutch Classical Talent-seizoen 2019-2020. Zijn cd Erich Wolfgang Korngold – A Portrait for Piano werd in 2024 genomineerd voor een Edison Klassiek. Kort samengevat: een pianist om in de gaten te houden.

Ramon van Engelenhoven schetst een portret van de Satie die iedereen kent. Het is de Satie van de Gymnopédies die beroemd werd dankzij de extreem trage en meditatieve plaatopnamen van Reinbert de Leeuw in de jaren zeventig van de twintigste eeuw. Inmiddels mag dit werk van Satie weer wat sneller uitgevoerd worden, maar de sterk meditatieve waarde van de muziek blijft overeind. 

uitvoerenden

Ramon van Engelenhoven piano

 

Thomas Beijer presenteert de andere kant van Satie 

Erik Satie een neoklassieke componist noemen is voor Thomas Beijer zoiets als vloeken in de kerk. De Nederlandse pianist, schrijver, illustrator, componist en wat al niet, brengt liever de bijzonderheid en aan gekte grenzende vooruitstrevendheid van de zonderlinge Fransman voor het voetlicht. In een voorstelling met eigen animaties van Thomas Beijer komt de absurdist en Dadaïst die Satie eigenlijk vooral was, tot leven.

meer info

Wie nu Erik Satie noemt, denkt meteen aan zijn alomtegenwoordige Gymnopédies en Gnossiènnes, maar zelfs die werken waren eigenlijk bedoeld als een parodie, een grap welhaast. Satie nam doorlopend een loopje met alles en iedereen, ontkrachtte zijn eigen denkbeelden met hetzelfde gemak als waarmee hij ze aannam en werd zo het boegbeeld van de Franse avant-garde van de eerste decennia van de twintigste eeuw.

En dat is precies wat Thomas Beijer zo aanspreekt in Satie. Logisch, want Beijer is zelf net zo’n tegendraads denker, musicus en componist. De man die in 2022 werd onderscheiden met de Nederlandse Muziekprijs heeft inmiddels ook naam gemaakt als schrijver en illustrator. Het maakt deze voorstelling met eigen animaties tot een eerbetoon van de ene uomo universalis aan de andere.

Late Night: Matteo Myderwyk

Matteo Myderwyk begon pas op 14-jarige leeftijd met pianospelen. Hij kocht een keyboard en toen was het direct raak. Al snel kwam er een echte piano in huis en voor hij het wist studeerde hij piano en improvisatie aan het Conservatorium van Tilburg. Inmiddels heeft hij een platencontract bij Warner en is hij een van de Nederlandse kopstukken van de zogenaamde neoklassieke beweging.

meer info

Die neoklassieke beweging is in feite een wederopstanding van de instrumentalist-componist zoals het in de klassieke en een groot deel van de romantische tijd was. Componisten als Beethoven, Chopin, Liszt en Brahms speelden ook hun eigen werk. En ook voor Matteo Myderwyk is componeren echt een ambacht. “Wat ik in grote lijnen over mijn muziek kan zeggen is dat ik altijd een inkleuring nastreef van wat de luisteraar aan ideeën en emoties zou kunnen hebben. Mijn muziek zal nooit te concreet worden; titels als I love you of I hate you zijn uit den boze.”

Met zijn werk waarin klassieke elementen en invloeden uit de pop, de elektronische muziek en de minimal music elkaar ontmoeten, heeft hij inmiddels een aantal succesvolle albums uitgebracht en begint hij ook over de grenzen naam te maken. In elk geval zorgt hij aan het einde van deze festivaldag voor een even ontspannend als inspirerend rustpunt.

uitvoerenden

Matteo Myderwyk piano

 

Pianofest

gratis te bezoeken - De Vereeniging Grote Zaal - doorlopend tussen 10:00 uur en 16:00 uur

PianoFest en de Piano Biënnale hebben de handen wederom ineengeslagen voor een mini-editie van PianoFest in De Vereeniging. Kruip in de huid van een concertpianist en speel vijf minuten op een Steinway concertvleugel op het hoofdpodium in de Grote Zaal. Je kunt spelen wat je wil: jazz, klassiek, pop, lichte muziek, minimal, eigen werk. Ook alle spelniveaus zijn welkom. Of je nu al 30 jaar les hebt, of je hebt jezelf leren spelen via YouTube: je bent welkom! PianoFest is voor iedereen.

masterclass

Ook kun je je opgeven voor een masterclass van 15 minuten bij pianist David Kuyken, hoofdvakdocent piano aan het Conservatorium van Amsterdam. 

Meer informatie over aanmelden is te vinden via de website van Pianofest

 

Programma

zaterdag 5 april


inloop tussen 10:00 en 16:00  - Pianofest


18:00 Jong Talent


19:00 De mooiste Satie door Ramon van Engelenhoven


20:00 Thomas Beijer presenteert de andere kant van Satie 


21:30 Late Night: Matteo Myderwyk

  • let op: aanvangstijden kunnen nog wijzigen.