foto: Mark David

JOHNNY preview (12+)

155 & Theater Walhalla, Rotterdam
op Stadseiland Stek
do 17 jul ’25 16:00
do 17 jul ’25
16:00 - 16:35
  • do 17 jul ’25
    16:00 - 16:35
    Stadseiland Stek
  • inclusief servicekosten, exclusief drankje

In JOHNNY stretchen de jongens van 155 (eenvijfvijf) de fysieke grenzen maximaal uit. Uitputtende scènes met vallen, springen, pijn lijden óf met benen in hun nek (maar tegelijkertijd in de split) van de trapleuning glijden. Wanneer wordt een lichaam humoristisch?

Naast alle trucs, stunts en lol wordt ook onderzocht wat de tragische kanten zijn van fysieke komedianten: de pijn, het slachtofferschap, de eindeloze training en de angst. Is het physical tragedy? Moet je trucs zoals het vallende huis van Buster Keaton doen om een publiek te raken? Een knalsolo zoals Donald O’Connor in Singing in the Rain weggeven? Of kan fysicaliteit ook subtiel zijn? Mag er ook even niks gebeuren? Waren de jongens van Jackass een waardige opvolger van Buster Keaton? De voorstelling wordt momenteel gemaakt bij Werkplaats Walhalla en onder andere geïnspireerd door al deze grenzenverleggers, maar ook door generatiegenoten van danscollectief 155 zoals Jiemba Sands, Nathan Barnatt en talloze anonieme stuntmensen die in Hollywood (fysieke) grenzen blijven verleggen.

Stadseiland Stek tijdens de Vierdaagsefeesten

Een plek waar iedereen kan ont­dekken, ont­moeten en beleven. Bij Stadseiland Stek kunnen zow­el vol­wasse­nen als kinderen de druk­te van de stad ont­lopen in een omgev­ing vol muziek, the­ater en cul­tu­ur.

Je vindt Stadseiland Stek op het Nijmeegse eiland Veur-Lent. Veur-Lent is het beste te bereiken per fiets of lopend via de spoorbrug van Nijmegen of de oude Waalbrug. Houd de Oosterhoutsedijk en het Ossenwaardpad aan bij de navigatie. 

Denk Jiskefet, denk Jackass, denk Maaskantje én denk breakdance. Of is het mime, comedy, hedendaagse dans? De breakdancegroep 155 is het allemaal, en allemaal net niet.

NRC

credits

dans & video Erik Bos, Freek Nieuwdorp, Liam McCall, Rein Luuring, Thomas Bos